الخميس 2 مايو 2024 01:06 صـ 22 شوال 1445 هـ
 أنباء اليوم المصرية
رئيس التحريرعلى الحوفي

حرب أكتوبر ١٩٧٣

صورة تعبيرية
صورة تعبيرية

كلامي النهاردة عن الحرب اللي ابتدت بدم أهلنا وانتهت بأنتصار شعب كامل طول العمر، الحرب ابتدت يوم السبت 6 أكتوبر سنة 1973 و خلصت يوم الجمعة 26 أكتوبر سنة 1973 بين مصر وإسرائيل و الدعم اللوجستي والغير لوجستي الغير محدود وقت الحرب من الولايات المتحدة وغيرها من الناحية التانية، فى نفس الوقت برضة ضربت سوريا الجيش الإسرائيلي فى الجولان وحققت نتايج كويسة فى بداية الحرب و قدرت تاخد القنيطره و ساعدتها العراق بإمدادات عسكرية، بالنسبه لمصر الحرب كانت لإستعادة خط على الضفة الشرقية لقناة السويس يمكنها من إرغام إسرائيل على الإنسحاب من سينا.

وفي وسط كل دا وانتصارنا العظيم عوزاك تفتكر إن عدوك إسرائيل جبان وخسيس وبيتراجع قدام الوقوف قصاد الرجالة عوزاك دائماً فاكر دم أخواتنا عشان الأرض دي تحافظ علي شرفها وناسها ترفع رأسها عوزاك فاكر أطفال مدرسة بحر البقر الي مات منهم ٣٠ طفل ملهومش أي ذنب بسبب شخص خسيس وجبان وفي الآخر عوزاك دائماً فاكر إن العزة والمجد لمصر إلى يوم الدين .

وبحب أفكر نفسي وافكركوا بكلام الرئيس السادات أمام البرلمان الإسرائيلي فى نوفمبر سنة 1977

" انا بأكلمكم و رجليا ثابتة على الأرض " ، و كانت في نفس الوقت لإستعادة شرف العسكرية المصرية اللي اتهان إهانة كبيرة في حرب 1967. بالنسبة لإسرائيل الحرب اتفرضت عليها ودخلتها مرغمة لمنع مصر ، و معاها حليفتها سوريا ، من تحقيق هدفها العسكري من الحرب وللدفاع عن وجودها نفسه ورجع المجد والعزة لمصر.

حرب أكتوبر