google.com, pub-6546128129065693, DIRECT, f08c47fec0942fa0
أنباء اليوم
السبت 27 يونيو 2026 07:46 صـ 11 محرّم 1448 هـ
 أنباء اليوم
رئيس التحريرعلى الحوفي
التعادل الإيجابي يسيطر على الشوط الأول بمباراة مصر وإيران بكأس العالم عاجل.. الفراعنة في دور الـ 32 بكأس العالم رسمياً بعد هدية إسبانية ثمينة وإقصاء الأوروغواي الفراعنة في قلب الحدث: بعثة منتخب مصر تصل ملعب ”لومن فيلد” استعداداً لمباراة إيران فى المونديال عاجل : حسام حسن يعلن تشكيل منتخب مصر الرسمي لمباراة إيران بالمونديال اللحظات الحاسمة: بعثة منتخب مصر تتحرك صوب ملعب ”لومن فيلد” لمواجهة إيران بالمونديال رسميًا.. ليونيل ميسي على مقاعد البدلاء في مباراة الأرجنتين ضد الأردن بالمونديال قمة تكسير عظام: رسمياً.. النرويج تصطدم بـ ”أفيال” ساحل العاج في دور الـ 32 بالمونديال رسميًا: بابي غايي يفوز بجائزة رجل المباراة في السنغال ضد العراق ليلة التوهج التاريخي: عثمان ديمبلي يخطف النجومية وجائزة ”رجل المباراة” بهاتريك إعجازي أمام النرويج السنغال تهزم العراق بخماسية وتتمسك بآمال العبور المونديالي تفاصيل ”ساعة الصفر” والقنوات الناقلة لمباراة مصر وإيران فى كأس العالم فرنسا تقسو على النرويج برباعية بكأس العالم

المال والبنون

الفيزياء ومشكلة كل عام "

بقلم - اسامة احمد يوسف

المشكلة مش مشكلة إمتحان المشكلة غياب دور الأهل والمتابعة هتقولوا مشاكل الحياة وتوفير احتياجات الاولاد هقولك تمام مين اهم مستقبل ابنك او ابنتك اللى اصدقاء السوء بتحركهم كتير بيبقي مبسوط أن ابنه بياخد كيمياء أو احياء عند دكتور فلان طيب دكتور فى ايه لسة بيدرس فى صيدلة أو طب طيب لما هو عاوز يبقي مدرس دخل ليه صيدلة أو طب يقولك علشان يصرف على نفسه ومصاريف الكلية طيب هيستمر فى التدريس معرفش حسب الظروف طيب هتعمل ايه علشان تجذب الاولاد هوزع عليهم هدايا وشيكولاتات بس لا وهكون قريب ازاى يعنى هعملهم رحلات وحفلات وتبقى الدنيا فل وايه كمان هراجع معاهم كل أسبوع ثلاث أو أربع ساعات فى قاعة مكيفة طيب والاولاد هتستوعب دى الجامعة اللى عقلية الطالب اكبر مافيش محاضرة أربع ساعات لا فى شوية فرفشة فى النص تمام وهتبلغ أولياء الأمور أن مستوى ابنه تعبان وأبلغه ليه مفروض أنه عارف أبنة دخل ثانوى بالغش أو مجبش مجموع وكان خدمات أو الواد او البنت عارفين اهلهم هتدخلهم جامعة خاصة طيب وحضرتك كمدرس مصطنع ضميرك مستريح طبعا هو مش انا ببذل مجهود بس. طيب ايه رأيك فى طالب هندسة اللى بيدرس للطلبة رياضيات أو فيزياء يااه ده اخويا وحبيبي طيب تفتكر طالما كان عاوز يبقي مدرس دخل هندسة ليه بص بقى من الاخر لقب دكتور او مهندس قبل ما يشد الطلبة بيشد ولى الأمر هو انتى فاكرة كل أولياء الأمور مثقفين أو فاهمين الغالبية مشغول فى حياته وفى توفير لقمة العيش والام شايفة الاولاد على النت او الاب مسافر واهم حاجة عندهم دلوقتى يدفع اللى فى جيبه أو عمره علشان ابنه أو بنته ينجحوا ويجيبوا مجموع . فهل الجيل ده بتاع كورونا هيطلع حاجة ما اظنش فبلاش تضغطوا عليهم كفاية الكام بنت اللى ماتت بالسكتة القلبية لازم تدخل الدولة ووضع برنامج تعليمى راقى ومنتظم.

حمى الله مصر جيشا وشعبا وقيادة وتحيا مصر تحيا مصر تحيا مصر

google.com, pub-6546128129065693, DIRECT, f08c47fec0942fa0